Zajęcia dodatkowe
W przedszkolu organizowane są dla dzieci nieodpłatnie zajęcia dodatkowe w formie różnorodnych kół zainteresowań, które prowadzą nauczyciele placówki. W ten sposób możemy stworzyć swoim podopiecznym szansę wyboru aktywności zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami, predyspozycjami i zainteresowaniami.
Koło plastyczne „Mali Artyści” prowadzone jest przez mgr Annę Gajdę
Celem tych zajęć jest:
1. odkrywanie i pogłębianie zainteresowań plastycznych
2. otwieranie i uwrażliwianie na piękno natury i dzieła artystycznego
3. dbanie o wszechstronny rozwój osobowości poprzez rozwijanie predyspozycji plastycznych
4. rozwijanie wyobraźni plastycznej
5. otoczenie szczególną opieką i pomocą jednostek uzdolnionych plastycznie.
Koło teatralne „Bajubaj" prowadzone jest przez mgr Agnieszkę Janowską
Zajęcia teatralne pozwalają:
1. kształcić i rozwijać umiejętności artystyczne u dzieci
2. rozwijać dziecięce talenty
3. inicjować działania wspomagające rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie
4. na wyrażanie własnej kreatywności
5. kształtować umiejętności współdziałania w zespole
Oferta działań w tym zakresie objęła również rodziców. Na terenie placówki działa Grupa Teatralna Rodziców złożona z rodziców naszych wychowanków. Jej celem jest przygotowanie i wystawienie spektakli (inscenizacji) dla dzieci.
Koło ekologiczne „Mali ekolodzy” prowadzone jest przez mgr Angelikę Dobrzyńską
Celem tych zajęć jest:
1. kształtowanie własnego „Ja” w harmonii ze środowiskiem, rozumienie że potrzeby życiowe człowiek czerpie ze środowiska,
2. obserwowanie, przeżywanie i ocena przyrody ożywionej i nieożywionej
3. kształtowanie wrażliwości na otaczające nas środowisko,
4. aktywne poznawanie i działanie w środowisku,
5. odkrywanie zależności występujących w środowiskach.
6. uświadomienie, że przyroda jest dla wszystkich,
7. kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody,
8. rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody,
9. kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
Koło matematyczne prowadzone jest przez mgr Annę Brzezin
Celem tych zajęć:
1. rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej
2. nabywanie wiadomości i umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia szkolnej edukacji matematycznej
3. rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu
4. stworzenia warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy
5. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych
6. kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym.
Koło taneczne prowadzone jest przez mgr Katarzynę Kuligowską
Celem tych zajęć jest:
1. rozwijanie dziecięcych uzdolnień
2. zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu
3. kształtowanie zainteresowania różnymi formami tańca,
4. kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
5. kształtowanie poczucia rytmu poprzez stosowanie - różnych technik tanecznych,
6. odkrywanie własnych możliwości twórczych dziecka,
7. doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej,
8. rozwijanie płynności i estetyki ruchu,
9. kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny, szacunku, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji sukcesu i niepowodzeń,
10. udział dzieci z kółka tanecznego w różnego rodzaju uroczystościach, imprezach, np.: w przedszkolu i w środowisku lokalnym,
11. rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.
Koło kulinarne prowadzone jest przez mgr Izabelę Włodarczyk - Wolnowską
Celem tych zajęć jest:
1. stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego,
2. wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków,
3. czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków,
4. kształcenie zmysłu smaku, zapachu i dotyku podczas przygotowywania i degustacji potraw,
5. uczenie się kulturalnego zachowania przy stole,
6. nauka nakrywania do stołu,
7. zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD,
8 zapoznanie z etapami przygotowywania posiłków
9. wyzwalanie inwencji twórczej w sferze kulinarnej,
10. rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego,
11. wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie poczucia sprawstwa,
12. wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania " kulinarnych przysmaków".
Ponadto nieodpłatnie w formie zajęć dodatkowych proponujemy dzieciom:
Zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej prowadzone przez logopedę mgr Agnieszkę Janowską
Cele profilaktyki logopedycznej w przedszkolu:
1. stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy oraz wspomaganie kompetencji językowych dzieci.
2. wspieranie indywidualnego rozwoju każdego dziecka.
3. budzenie zaciekawienia mową własną, innych dzieci i dorosłych.
4. usprawnianie aparatu mowy poprzez ćwiczenia: artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne, słuchowe.
5. rozwijanie umiejętności językowych – prawidłowej i sprawnej komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i leksykalnym, w tym komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych.
6. wzbogacanie słownictwa oraz poszerzanie wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości.
7. rozwijanie mowy ekspresywnej, wdrażanie do budowania dłuższych form wypowiedzi oraz twórczej aktywności słownej.
8. stymulowanie mowy i myślenia (rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji, uwagi, pamięci).
9. kształcenie słuchu fonematycznego (przygotowanie do nauki czytania i pisania).
10. wczesne wykrywanie ryzyka zaburzeń mowy i wad wymowy u dzieci i podejmowanie niezbędnych działań profilaktycznych.
11. utrwalanie prawidłowej wymowy i wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej mowy.
12. wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny.
W ramach udzielanej przez Przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone są z dziećmi zajęcia logopedyczne oraz terapia pedagogiczna.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są przez logopedę mgr Agnieszkę Janowską
Zakres zajęć obejmuje:
1. przeprowadzanie badań wstępnych - przesiewowych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci
2. diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej
3. prowadzenie terapii logopedycznej dzieci:
a) stymulowanie rozwoju mowy
b) wyrobienie i utrwalanie właściwego toru oddechowego
c) rozwijanie percepcji słuchowej przez kształcenie wrażliwości słuchowej
d) rozwijanie, usprawnianie i doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych
e) kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi
f) stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy
g) wspomaganie rozwoju kompetencji językowych
h) wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń
i) doskonalenie mowy ukształtowanej
j) wdrażanie do twórczej aktywności słownej
k) profilaktykę wad wymowy
4. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci i ich rodziców - porad i konsultacji w zakresie stymulowania rozwoju mowy i eliminowania jej zaburzeń
5. wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli
Zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej prowadzone są przez mgr Annę Gajdę
Celem zajęć jest:
1. stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości
2. wspomaganie efektywności uczenia się poprzez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym również zaburzeń zachowania
3. rozwijanie funkcji językowych i spostrzeżeniowych i wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych, motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli integracji percepcyjno- motorycznej
Zajęcia dodatkowe w gr. 5-6-latków - nauka gry w szachy - prowadzone są przez mgr Elżbietę Haładaj
Celem zajęć jest:
1. rozwijanie wszechstronnego rozwoju dzieci
2. ćwiczenie pamięci
3. rozwijanie umiejętności abstrakcyjnego oraz logicznego myślenia
4. rozwijanie wyobraźni przestrzennej
Zajęcia dodatkowe z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej prowadzone są przez mgr Izabelę Włodarczyk-Wolnowską
Celem zajęć jest:
1. eliminowanie wad postawy
2. kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
3. zapewnianie wszechstronnego rozwoju fizycznego
4. wykształcenia świadomości odczuwania własnego ciała, czyli znalezienie równowagi między podświadomością a napięciem mięśniowym
5. utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w warunkach zbliżonych do życia codziennego ze zwróceniem uwagi na równomierne obciążenie stóp
6. eliminowanie zaburzeń w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka poprzez: ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady
7. korygowanie zaburzeń statyki ciała i przeciwdziałanie ich pogłębianiu się i utrwalaniu.